عنوان صفحه | نحوه سئو تگ عنوان صفحه در سایت



نوشتن عنوان صفحه مهارتی مهم برای افرادیست که در زمنیه سئو فعالیت می کنند. اما چرا؟ زیرا تگ عنوان، اولین چیزیست که کاربران از یک سایت در نتایج جستجو مشاهده می کنند.
همچنین عنوان صفحه یکی از مهمترین فاکتورهای گوگل در رتبه بندی سایت هاست. این مسائل نشان از اهمیت عنوان صفحه در سئو دارد. در این مطلب توضیح خواهیم داد که چرا عنوان صفحات سایت مهم بوده و نحوه نوشتن عنوان صفحه خوب را بیان خواهیم کرد. اگر هنوز به صورت دقیق با مفهوم سئو آشنا نیستید، پیشنهاد می کنیم مطلب معنی سئو چیست را مطالعه کنید.

عنوان صفحه (تگ title) چیست؟

یک تگ title قطعه کدی در HTML است که عنوان صفحات وب را مشخص می کند. تگ عنوان صفحه در نتایج جستجو (SERP) نمایش داده شده و از طرف کاربران قابل کلیک کردن هستند.

این تگ در عملکرد سایت، سئو و میزان اشتراک گذاری صفحه در شبکه های اجتماعی تاثیر گذار است. عنوان صفحه می بایست به صورت دقیقی توصیف کننده محتوای آن باشد.
کد HTML عنوان در قسمت head صفحه قرار داشته و در حالت کلی به شکل زیر است:
<head>
<title>Example Title</title>
</head>
حالت کلی بهینه برای یک عنوان صفحه به صورت "کلمه کلیدی اصلی – کلمه کلیدی فرعی | نام برند" است.
گوگل معمولا 50 تا 60 کاراکتر ابتدایی عنوان صفحه را در نتایج جستجو نمایش می دهد. اگر عنوان صفحه را زیر 60 کاراکتر حفظ کنید، تجربه ما نشان می دهد که گوگل در بیش از 90% مواقع به نمایش کامل این عنوان می پردازد. محدودیت کاراکتر مشخصی وجود ندارد، چرا که گوگل عرضی را که برای نمایش عنوان صفحات در نظر گرفته، 600 پیکسل (در حال حاضر) است.

تفاوت بین عنوان تگ title و تگ H1 چیست؟

به طور خلاصه می توان گفت آنها دو تگ متفاوت در HTML هستند. احساس سردرگمی از اینجا ناشی می شود که معمولا محتوای این دو تگ از روی یکدیگر کپی می شوند.
این عمل در حالت کلی راهکار استانداردی در وب سایت هاست و اگر کاربری با توجه به عنوان دیده شده در نتایج جستجو اقدام به کلیک بر روی یک سایت کند، مطمئنا انتظار دارد که تیتر صفحه نیز همان عنوان آن باشد. اما تفاوت اصلی بین این دو چیست؟
به طور کلی تگ title در نتایج جستجو نمایش داده شده، در حالی که محتوای تگ H1 در تیتر یک صفحه مشاهده می گردد. همچنین دقت داشته باشید که نام تب مرورگر در واقع از روی تگ title گرفته می شود.

چرا عنوان صفحات سایت دارای اهمیت هستند؟

عنوان صفحه فاکتور مهمی برای فهم موضوع صفحه برای گوگل و سایر موتورهای جستجو می باشد. همچنین عنوان صفحه اولین چیزیست که کاربران در نتایج جستجو از سایت شما مشاهده می کنند.
عنوان صفحه در سه نقطه کلیدی صفحه نتایج جستجو، تب های مرورگر و شبکه های اجتماعی به نمایش در می آیند و این موضوع، اهمیت آن را دو چندان کرده است.

1. صفحه نتایج موتورهای جستجو

عنوان صفحه شما (همراه با مواردی از استثنائات) همان عنوان آیتم سایت شما در نتایج جستجوست و در نتیجه اولین تجربه کاربر از سایت شما محسوب می شود. حتی اگر وب سایت شما در رتبه های بسیار بالای نتایج جستجو قرار داشته باشد، یک عنوان بد می تواند موجب عدم کلیک کاربران بر روی آن شود.

2. مرورگرهای وب

عنوان صفحه در بالای مرورگر نمایش داده شده و در هنگام باز شدن چند تب، بر روی تب ها دیده می شود. عناوین ساده، قابل تفکیک و دارای کلمات کلیدی می تواند موجب شود که کاربران سایت شما را در بین چندین تب باز شده از دست ندهند.

3. شبکه های اجتماعی

بعضی از وب سایت ها، مخصوصا شبکه های اجتماعی از عنوان صفحه در نمایش لینک های به اشتراک گذاشته شده از سایتتان استفاده می کنند.
دقت داشته باشید که بعضی از شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک و توییتر دارای متا تگ های اختصاصی خود برای نمایش سایت ها هستند. به عنوان مثال شما می توانید با استفاده از متا تگ های OG عنوان متفاوت و بلندتری را برای نمایش سایت در هنگام اشتراک گذاری در فیسبوک در نظر بگیرید.

چگونه عنوان صفحه خوب و مطابق با سئو بنویسیم؟

به دلیل اهمیت بالای عنوان صفحه در سئو تجربه کاربری، نوشتن مناسب آنها کاری کم زحمت اما بسیار تاثیر گذار در سئو است. در ادامه به بیان نکاتی در بهینه سازی عنوان صفحه برای موتورهای جستجو می پردازیم.

1. مراقب طول عنوان صفحه باشید

اگر عنوان صفحه سایت خیلی بلند باشد، موتورهای جستجو ممکن است آن را همراه با سه نقطه در نتایج جستجو نمایش داده و قسمت های مهمی از آن را حذف کنند. با اینکه پیشنهاد ما و اکثر کارشناسان سئو ایجاد محدودیت 60 کارامتری برای عنوان صفحه است، اما در حقیقیت میزان محدودیت 600 پیکسل بوده و این مسئله تعیین ماکسیمم کاراکترهای عنوان صفحه را کمی پیچیده می کند.
بعضی از کاراکترها عرض بیشتری دارند. به عنوان مثال کاراکتر "ت" طول بیشتری نسبت به کاراکتر "ا" دارد. در حالت کلی اگر از کلمات انگلیسی در عنوان صفحه استفاده می کنید، بهتر است آنها را با حروف کوچک تایپ کنید. همچنین جدا کننده | نسبت به – عرض کمتری را اشغال می کند.
دقت داشته باشید که حتی با وجود منطقی بودن عنوان صفحه سایت، ممکن است که گوگل عنواین متفاوتی را در نتایج جستجو نمایش دهد. به عنوان مثال گوگل بعضا نام برند سایت را به انتهای عنوان صفحه در نتایج جستجو اضافه می کند.
در چنین شرایط طول عنوان صفحه احتمالا بلند تر از 600 پیکسل شده و گوگل با هم سایت شما را با سه نقطه نمایش خواهد داد. در ادامه همین مطلب توضیح خواهیم داد که چگونه از دوباره نویسی عنوان صفحات توسط موتورهای جستجو جلوگیری کنیم.
به یاد داشته باشید که عنوان بلند تر در شبکه های اجتماعی ممکن است که بازدهی بیشتری داشته باشند، همچنین بعضی از عنوان ها به خودی خود بلند هستند. کوتاه کردن عنوان صفحه باعث نمایش بهتر آن در نتایج جستجو می گردد، اما بلند بودن آن موجب جریمه سایت نمی شود. در چنین شرایطی خود را جای کاربر گذاشته و از دید آنها به قضاوت بپردازید.

2. در استفاده از کلمات کلیدی زیاده روی نکنید

با اینکه در الگوریتم گوگل جریمه ای برای عناوین بلند در نظر گرفته نشده، اما به کار بردن افراطی کلمات کلیدی در عنوان صفحه، ممکن است شما را با دردسر رو به رو سازد. مثال زیر را در نظر بگیرید:
"خرید موبایل، بهترین موبایل، موبایل ارزان، فروش موبایل"
از عناوین صفحه ای که لیستی از کلمات کلیدی بوده و این کلمات به اشکال مختلف، مدام در آن تکرار می شوند بپرهیزید. این گونه عناوین از دید کاربران خوب نیستند و ممکن است که شما را در رابطه با موتورهای جستجو دچار دردسرهای بزرگی کند.
موتورهای جستجو قادر به درک حالت های مختلف از کلمات کلیدی هستند و استفاده بی رویه از تمام این حالات در عنوان صفحه، به هیچ عنوان، راهکار خوبی به شمار نمی رود.

3. عنوان مستقلی را برای هر صفحه در نظر بگیرید

وجود عنوان های صفحه مستقل در سایت موجب می شود که موتورهای جستجو محتوای آن ها را بهتر درک کرده و آنها را ارزشمندتر بدانند، همچنین این مسئله موجب افزایش نرخ کلیک نیز می گردد.
در وب سایت هایی که دارای چند هزار صفحه هستند، احتمال تکراری نبودن عنوان بعضی از صفحات بسیار کم است، اما با این وجود سیستم های مدیریت محتوای مدرن این قابلیت را دارند که عنوان هر صفحه از سایت، مستقل باقی بماند.
به عنوان مثال اگر در سایت خود دارای هزاران صفحه از محصولات بوده و دیتابیسی از نام ها ودسته بندی های هر محصول را در اختیار دارید، می توانید از این دیتابیس استفاده کرده و الگوی عنوان صفحه هر محصول را به شکل "نام محصول – نام دسته | نام برند" تعیین کنید.
مطلقا از عنوان ها پیش فرض مانند خانه یا صفحه جدید در صفحات سایت استفاده نکنید، چرا که استفاده از آنها موجب ایجاد محتوای تکراری در سایت می گردد. به علاوه این گونه صفحات موجب کاهش نرخ کلیک می شوند.

4. کلمات کلیدی مهم را در ابتدای عنوان صفحه قرار دهید

طبق آزمایشاتی که توسط وب سایت معتبر MOZ انجام شده است، نتیجه گرفته شده که وجود کلمات کلیدی در ابتدای عنوان صفحه موجب بهبود رتبه آن در نتایج جستجو گردیده است.
همچنین تحقیقاتی که در زمینه تجربه کاربری صورت گرفته نشان از این دارد که کاربران معمولا چند کلمه اول عنوان صفحه را مشاهده و اسکن می کنند. به این دلایل پیشنهاد می شود که مهمترین کلمات کلیدی مرتبط با هر صفحه را در ابتدای عنوان قرار دهید. به عنوان مثال از به کار بردن عنوان صفحه ای با الگوی زیر خودداری کنید:
نام برند - دسته اصلی محصول - دسته فرعی محصول - نام محصول

5. از امتیازات نام برند خود بهره ببرید

اگر برند شما شناخته شده است، آن را در عنوان صفحه به کار ببرید. این کار به افزایش نرخ کلیک صفحات سایت کمک زیادی می کند. پیشنهاد می کنیم که نام برند خود را در انتهای عنوان صفحه قرار دهید.
با این حال استثناهایی مانند صفحه اصلی یا صفحه درباره ما سایت وجود دارد که شاید بخواهید سیاست متفاوتی را در آن ها دنبال کنید. همانطور که گفته شد، ممکن است که گوگل به صورت اتوماتیک نام برند شما را به عنوان صفحه اضافه کند.

6. کاربران را به عنوان مخاطبین عنوان صفحه در نظر بگیرید

با اینکه عنوان صفحه در سئو مهم است، اما به خاطر داشته باشید که اولین هدف شما در نوشتن آن می بایست جلب نظر کاربران باشد، چون آنها هستند که در نهایت محتوای سایت شما را خوب ارزیابی کنند.
بنابراین در هنگام نوشتن عنوان صفحه به مسئله تجربه کاربری دقت زیادی کنید و در کنار این مسئله، بهینه یودن و استفاده از کلمات کلیدی در آن را در نظر داشته باشید.
عنوان صفحه اولین پل ارتباطی بین شما و کاربران است و وقتی آنها عنوان سایت را در نتایج جستجو مشاهده می کنند، این عنوان می بایست قوی ترین پیام ممکن را به آنها منتقل کند.

6. بعد از انتشار صفحه نیز دست به بهینه سازی مجدد عنوان صفحه بزنید

وب سایت شما مطمئنا در یک سری از کلمات کلیدی دارای رتبه خوب اما میزان کلیک کمی باشد. تغییر عنوان و متا دیکریپشن چنین صفحات می تواند به افزایش کلیکی آن کمک زیادی کند.
دقت داشته باشد اضافه کردن عبارتی مانند بهترین و آموزش تصویری به ابتدا یا انتهای یک مطلب آموزش شاید تغییری در رتبه آن ایجاد نکند، اما در افزایش نرخ کلیک آن موثر است.

7. جستجو کنندگان را با استفاده از کلمات تاثیر گذار به دام بیندازید

استفاده از کلماتی مانند برترین، جذاب، فوق العاده، طلایی، جادویی و غیره می تواند بر روی احساس کاربران تاثیر مثبتی گذاشته و موجب افزایش نرخ کلیک سایت گردد.
اما این کلمات نباید به صورت اتفاقی انتخاب شوند. برای انتخاب این کلمات تاثیر گذار سوالات زیر را از خوب بپرسید:
  • چه چیز این محتوا آن را از بقیه متمایز کرده است؟
  • کاربران در جستجوی چنین محتوایی از چه صفاتی استفاده می کنند؟
به عنوان مثال اگر به جستجوی عبارت نکته های سئو بپردازید، مشاهده می کنید اغلب نتایج دارای عدد می باشند که این عدد بیانگر تعداد نکته های موجود در محتوا است. تعداد نکته های بسیار در این مطالب می تواند موجب احتمال کلیک بیشتر کاربران گردد.

8. از پرانتز استفاده کنید

پرانتزها می توانند موجب تفکیک شدن عنوان صفحه به دو بخش مجزا گردند. این کار به هر چه بهتر دیده شدن آن کمک زیادی می کند. همچنین با استفاده از پرانتز ها می توان کلمات کلیدی فرعی را نیز وارد عنوان صفحه کرد.

چرا در بعضی از مواقع گوگل عنوان صفحه ما را تغییر می دهد؟

در بعضی از مواقع گوگل تصمیم به نمایش عنوان متفاوتی نسبت به عنوان انتخاب شده شما در نتایج جستجو می گیرد. چنین شرایطی می تواند اعصاب خردکن باشد و متاسفانه هیچ روش آسانی برای مجبور کردن گوگل به استفاده از عنوان تعریف شده توسط ما وجود ندارد.
در هنگام بروز چنین اتفاقی سه توضیح می تواند وجود داشته باشد:

1. کلمات کلیدی در عنوان صفحه شما به صورت افراطی استفاده شده اند

همانطور که در مورد آن توضیحاتی داده شد، اگر سعی در استفاده افراطی و چند باره از کلمات کلیدی در عنوان صفحه کنید، ممکن است که گوگل دست به دوباره نویسی آن کند. به دلایل بسیاری، دوباره نویسی عنوان این گونه صفحات موجب کاربردی تر شدن آن برای بازدیدکنندگان میگردد.

2. عنوان صفحه با عبارت جستجو شده مطابقت ندارد

اگر محتوای صفحه ای از سایت شما با عبارت مورد جستجو منطبق بوده، اما این انطباق در عنوان صفحه دیده نشود، گوگل دست به دوباره نویسی آن می زند.
این مسئله ابدا چیز بدی نیست، چرا که هیچ عنوانی با تمام جستجوهای مورد نظر ما یکسان نمی باشد. اما اگر صفحه مورد نظر شما برای یک کلمه کلیدی بسیار پر جستجو ساخته  شده است، عنوان آن را تا آنجا که ممکن است مطابق با عبارت مورد نظر بنویسید.

3. صفحه ای از سایت شما داری عنوان جایگزین است

در بعضی از مواقع اگر داده های جایگزینی مانند متا تگ های اپن گراف در وب سایت وجود داشته باشد، ممکن است گوگل دست به انتخاب آن عناوین برای سایت بزند. مجددا عرض می کنیم که این مسئله چیز بدی نیست، اما اگر عنوان نمایش داده شده مطابق انتظارات شما نیست، می توانید آن را دوباره نویسی کنید.

تماس با گیل دیتا تماس با گیل دیتا تماس با گیل دیتا تماس با گیل دیتا

مطالب مشابه


2019 © تمامی حقوق این وب‌سایت برای گیل دیتا محفوظ است.
انصراف
پشتیبانی آنلاین